Förändringstankar.

Jag har kommit in i en period då jag verkligen vill förändra hemma. Just det där går i vågor hos mig. Eftersom vi bor som vi gör, i en hyresrätt, är det inte fritt fram att ändra som man vill. Vi känner inte heller att vi vill lägga ut en massa pengar på att förnya eftersom vi ändå inte kommer bo här för evigt. Vi kan inte heller påverka lägenhetens värde genom att fräscha upp den och då sparar vi hellre de pengarna till den dag vi verkligen kan och får renovera och skapa vårt eget personliga hem.

Men det här med förändring behöver ju inte ske i sådan stor skala. Det kan ju faktiskt räcka med att byta ut kuddfodralen, sätta upp nya gardiner, göra ett nytt stilleben någonstans, eller varför inte köpa lite fräscha snittblommor. Det lilla kan göra mycket.

I helgen var jag och min fästman och tittade på möbler. Mest bara för att det är kul, men det finns även en viss längtan hos oss efter en ny soffa. Den vi har nu är den jag köpte när jag flyttade hemifrån och det är ju ett antal år sedan nu. Det är egentligen inget fel på den (den uppfyller sitt syfte), förutom att den inte harmonierar med oss, både stil- och färgmässigt. Och så är den lite för liten.
Oj, så många fina soffor det finns. Vi hittade en modell som vi föll för båda två. Den är stor (i jämförelse med den vi har nu) och inbjudande, modern och snygg. Och det bästa av allt - en härlig schäslong. Och tyget är så fint - ganska mörkt brunt. Passar oss perfekt. Men när det gäller sådana stora inköp som möbler bör man fundera lite innan man slår till. Det funkar liksom inte att impulsköpa en soffa. Det är inte riktigt samma sak som att impulsköpa en tröja som sedan hamnar längst in i garderoben och aldrig används.
Och så är det just det där...den passar egentligen inte in med tapeterna och golven som bara utstrålar 80-tal. Det är det som stör mig... Jag vill verkligen visa upp möbler och sådant som jag verkligen gillar av det vi har i vårt hem här på bloggen, men det är så svårt att få snygga bilder när man alltid skymtar ett fult golv eller en blommig tapet. Detta faktum hindrar oss förstås inte från att möblera rummen utifrån vår egen stil, men den där riktiga harmonin infinner sig aldrig. Dock så är de flesta tapeter ganska så neutrala så det är väl inte hela världen. Men ibland, som nu, kommer det liksom över en att man vill ha ett mer personligt hem som vi har skapat tillsammans och där vi har valt färger och material själva.

Jaja, nu känns iallafall skönt att ha satt ord på sina tankar. Och medan man går och väntar på den dagen det är läge att köpa hus eller så, så får man ju samla på sig en massa inspiration.
Jag tycker om att bläddra i inredningstidningar och läsa böcker om inredning. Där finns verkligen massor av inspiration.
När jag får tid över ska jag ta fram alla mina inspirationsurklipp från alla möjliga tidningar och kataloger och klistra in dem i en bok. Det blir min egen inredningsbok, med bara sådant som jag gillar och skulle kunna inreda mitt eget hem med. Den kommer vara bra att ta fram då och då och inspireras av.

(PS: Tidigare hade jag en bild på Jimmy Schönnings bok här, men nu när jag förstått att den är ett plagiat, så har den bilden inget här att göra.)

Kommentarer
Postat av: becka

Jag har också den boken. Fick den i julklapp av min storebror. Underbar.

Måste bara sæga tack før dina fina kommentarer. Du læser verkligen min blogg eftersom du kommenterar alltid allt det jag har skrivit. Tusen tack!

2008-01-28 @ 22:49:37
URL: http://www.afrikabecka.blogspot.com
Postat av: My

Kolla in min tävling! :)

2008-01-29 @ 00:31:14
URL: http://mysanliljequist.blogg.se
Postat av: Johanna

Visst är det trist med hyreslägenhet som har tråkiga tapeter! Jag har haft turen att ha rätt neutrala tapeter, men det har ändå inte varit som jag egentligen skulle vilja ha det i mitt hem. Men nu har vi köpt en bostadsrätt och det ska bli så kul att flytta!! Den är väldigt fräsch och har fina tapeter, så vi kommer inte att göra om något i början i alla fall. Men man har ju möjligheten på ett helt annat sätt, för som du skriver så vill man ju inte lägga pengar på en hyresrätt. Vi har sålt sofforna, bokhyllan och databordet. Ska bli så kul att köpa nya fina saker! Det går bra att du använder min bild på bokhyllan när du ska sälja din. Kram

2008-01-29 @ 07:53:35
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: birgitta.fridtid.blogspot.com

Hej Stinagumman, alltid så roligt när du dyker upp och tittar in hos mej, för då vet jag att jag har nåt trevligt på din sida att läsa. Det är som alltid så klokt och genomtänkt det du skriver, det är ju en jättebra idé att samla alla utklipp och tips i en egen inredningsbok, för ibland har man en tendens att glömma en del bra saker som man mött på vägen. Din drömsoffa verkar ju toppen, vi har själva en ny soffa, en grå, med divan till och det är jättebra för nu så får både mannen och jag plats att vräka oss i den samtidigt. Med lägenheten är det väl så att man får göra så gott man kan med de förutsättningar som finns och man kan ju faktiskt göra mycket med draperier, gardiner, kuddar och mattor och sätta upp fina tavlor, hyllor o d. Hoppas du visar lite hur det går därhemma med din "makeover". Kram och ha det så gott, det verkar bli sol här idag.

2008-01-29 @ 08:45:26
URL: http://fridtid.blogspot.com
Postat av: Stina

Becka: Ja, visst är den underbar?! =) Åh, det va så lite! Jag tycker om att läsa det du skriver och därför kommenterar jag gärna. =) Kram

My: Okej, ska göra det. =)

Johanna: Ja, det är trist. Måste säga att vi oxå har rätt neutrala tapeter, men det stör ändå. Va roligt att ni köpt bostadsrätt. Lycka till med flytten och all inredning sen. Gud så kul! Tack för att jag kan använda bilden sen när det blir aktuellt med försäljning. =) Ha de bra. Kram

Birgitta: Hej! =) Jag har en massa tankar och funderingar som måste komma ut på nåt sätt just nu så då är bloggen bra att ha! =) Lär nog bli mer inlägg från mig ett tag nu. Hoppas jag. =) Ja, jag känner att jag vill samla allt på ett ställe, så det är lätt att bara bläddra och inspireras sedan. Hoppas att det blir en soffa oxå, vi ska titta lite mer till helgen. =) Ja, helt klart är det ju så att man kan göra mycket utan att behöva göra några stora förändringar. Helt klart kommer jag visa det som händer, om och när det händer. =) Kraaam

2008-01-29 @ 10:16:35
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: Camilla

Den boken har dragits tillbaka eftersom han snott texten rakt av från en amerikansk bok. :)

2008-01-29 @ 12:59:55
URL: http://www.camillasnyahem.blogspot.com
Postat av: Camilla

Kan förstå hur ni känner, man vill ju kunna bestämma själv :) Själv önskar jag att jag hade mer tid och pengar, skulle nog vilja bära ut det mesta och göra om. Men den dagen kommer nog, haha. Ha det bra! Kram!

2008-01-29 @ 21:30:10
URL: http://camillasrum.blogg.se
Postat av: Linda

Tänkte också, precis som Camilla, att den boken inte var Jimmys egna... Han snodde den rakt! Vi är bara lite sura här hemma att vi inte hann köpa ett eget ex innan den drogs tillbaka... Även fast det är tríst med plagiat så verkar ju boken till sitt innehåll vara bra och det är ju alltid smidigare att läsa på svenska! Lycka till med förändringarna i hemmet!

2008-01-30 @ 08:59:13
URL: http://lindashem.blogg.se
Postat av: Stina

Camilla: Tack för att du upplyste mig om det. Hade jag helt missat.

Camilla: Ja, man vill ju kunna göra det. Men den dagen kommer. =) Ha det så bra du med. Kram

Linda: Förstår inte hur man kan sno nån annas koncept så där. Jag har ju boken iallafall och den är bra till sitt innehåll, men vill inte längre visa upp den här. Tack!

2008-01-30 @ 10:31:52
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: Carin

Det är viktigt det där, att känna att det finns harmoni i sitt hem. Jag förstår att det är svårt för er att sätta en personlig prägel på erat hem men jag tycker att ni har lyckats bra ändå. Jag förstår att ni hellre skulle vilja att ni får välja allt själv men den dagen kommer. :) Jag tycker ändå att jag lyckats rätt bra i min lägenhet, trots att det finns vissa grejer jag egentligen skulle vilja göra om. Typ badrummet och köket. Så mitt hem kanske inte är så äckligt trots allt. :P
Men gud så dåligt att han "snott" boken. Så får man ju icket göra.

2008-01-30 @ 11:26:22
URL: http://ladyscorpio.blogg.se
Postat av: Lindha

Nate Berkus är författaren som han plagierat boken från. Du kanske känner till honom från Oprah Winfreys show? Om inte annat kan du kolla på hans hemsida nateberkus.com där kan du få massor av tips och idéer till ditt hem.

2008-01-30 @ 14:52:05
Postat av: Jenny

Jag förstår att det känns frustrerande ibland men det dröjer säkert inte länge innan det är er tur och då kommer du säkert frossa bland alla dina härliga tips som du samlat på dig :) Jag är säker på det :) Inte så dumt heller att göra bort några inköp innan huset kommer, det har en tendens att bli rätt dyrt när man ska förändra en massa :) Håller med att det finns så otroligt mycket fint som man bara vill ha! Man får titta och njuta och slå till ibland, när man bestämt sig :) Ha en toppenbra vecka! KRAMKRAM

2008-01-30 @ 20:30:26
URL: http://jennyshemochharmoni.blogg.se
Postat av: signe

Hej och tack för kommentarerna hos mig! Håller med om att man kan förändra ganska mycket bara genom att byta kuddfodral, piffa med nya blommor och så! Ni hittar säkert nåt trevligt boende längre fram! :) Kram

2008-01-31 @ 18:28:00
URL: http://de-signe.blogspot.com
Postat av: birgitta.fridtid.blogspot.com

Det är alltid så trevligt när du tittar in och ger så mysiga och gulliga kommentarer. Jag hoppas du har det bra och spinner vidare på dina inredningsfunderingar. Kram och ha det gott.

2008-02-04 @ 14:32:05
URL: http://fridtid.blogspot.com
Postat av: Stina

Carin: Ja, det är viktigt med harmoni. Men jag tror att vi är på gång att förändra lite nu, så vårt hem blir lite mer som oss. =) Jag tycker oxå att du lyckats bra med förändringarna i ditt hem. =)

Lindha: Ska kolla in hans hemsida. Inspiration får man aldrig för mycket av.

Jenny: Precis, det är så man får se det. Och vips kommer man in i en period igen där man faktiskt är nöjd som det är. Men helt klart längtar man ju efter den dagen när man äger ett hus som man kan renovera som man vill. Kram

Signe: Varsågod, är alltid kul att titta in hos dig. =) Ja, små förändringar kan göra mycket. =) Kram

Birgitta: Roligt att du tycker det. Det är alltid kul när du tittar in hos mig oxå. Jag har det jättebra och har fullt upp med mina inredningsfunderingar och allt pluggande. Kram

2008-02-04 @ 21:53:32
URL: http://hemmahosstina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0