Gott hantverk.

Ja du Zassi *ler*, du har rätt, mitt påsklov är slut nu (se kommentar i mitt förra inlägg). För länge sen känns det som. Det är bara det där med att få tiden att räcka till allt jag vill göra när jag lägger pluggandet åt sidan för en stund. Men som jag skrev i förra inlägget så har jag massor med saker jag vill visa eftersom det hänt en del på inredningsfronten i vårt hem. =) Nya soffan kom igår å nytt soffbord har vi köpt, men vi väntar fortfarande på en matta vi beställt, så jag väntar tills den kommit innan jag visar hur det blev. Men jag är SÅ nöjd!

Jag tittade igenom mitt bildarkiv och hittade en bildserie som jag tänkt visa här på bloggen ett tag, men som fallit lite i glömska. Det handlar om tunnbrödbak! Det är verkligen ett hantverk utan dess like. Min mormor var en hejare på att baka tunnbröd och min mamma är likadan så när jag har tillfälle så bakar jag gärna för att lära mig. Det krävs övning innan man fått in den rätta tekniken. Eller kanske den rätta "knycken" som Tjorven skulle ha sagt! =)
Senast jag bakade var i augusti förra året och det gick faktiskt riktigt bra! Otroligt roligt är det om inte annat. Och gott blir det! =)

Jag låter bilderna tala! Vi ses! Kramar

224621-170
Bagarstugan hemma i byn.

image151 image152
Ved behövs för att elda och värma hällen. Och så lite bakredskap.

image154 image155
Mera bakredskap och så en vacker lucka på "ugnen".

image156
Här eldas det för att få rätta värmen på hällen. Man måste börja elda ett tag i förväg.

image157
Här stöper vi degen.

Det där var förberedelserna. Nu börjar vi baka. =)

image158 image159
Först måste man knåda degen ordentligt och sedan formar man små runda "bullar". Bara att få till "bullarna" är en teknik i sig.

image160 image161
Och så kavlar man, vänder på degen och kavlar på andra sidan, etc, tills man fått en bra storlek och lagom tunn. Här används en randkavel. Och det där med att få den jämntunn är också en sak som kräver övning.

image163 image162
Sedan använder man kruskaveln som är knottrig och gör att brödet får små, små hål. Efter det borstar man bort allt överflödigt mjöl med en mjuk borste.

image164 image165
Här används några redskap som jag inte vet de riktiga namnen på. Jag vet bara hur vi säger på vår norrländska dialekt. Man använder en "spjalk" för att lyfta brödet från bakbordet och upp på "bakufjäla" (som är den stora runda).

image166 image167
Och så skjuter man in brödet i ugnen. Här gäller det att ha tungan rätt i munnen, för det ska gå snabbt och brödet ska ju helst inte skrövla sig och så måste det hamna lagom långt in också. Och dessutom är det väldigt varmt. Man använder en "gräddspol" för att snurra på brödet så det blir gräddat på alla kanter.

image168 image169
När brödet är färdiggräddat borstar man bort mjölet som är kvar och viker ihop det. Och så är det f'ärdigt.

image170
Sedan är det bara att äta och njuta! Det finns knappast nåt godare än hembakat tunnbröd.

Kommentarer
Postat av: solkatter&dammråttor

Å,vad roligt att baka tunnbröd.Har gjort det förut med min svärmor,men han lever inte längre,så nu blir det inget sånt =(
Ha en skön helg!
Kram/Gunn

2008-04-04 @ 21:15:20
Postat av: Jenny

Det ser verkligen URGOTT ut! Tunnbröd är underbart :) Kul att få se er nya soffa, bord och matta! Jag är jättenyfiken!!! Ha en riktigt härlig helg! Stor KRAM till er!

2008-04-05 @ 09:33:31
URL: http://jennyshemochharmoni.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh va gott det ser ut! Va roligt att se ett nytt inlägg från dig. Ha en trevlig helg!

2008-04-05 @ 13:36:58
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Stina

Solkatter&dammråttor: Ja, det är verkligen jättekul! Synd att det inte blir sånt för dig längre. Du får väl hänga med mig å baka. =) Kram

Jenny: Jag lovar, det ÄR gott oxå. =) Förstår att du är nyfiken, men du får vänta lite till. =) Ha en riktigt härlig helg ni med. Hoppas det går bra med textandet. =) kramar

Johanna: Kul att du tycker det. =) Ja, jag kände att det var dags nu. Förhoppningsvis håller det i sig ett tag nu. =) Kram

2008-04-05 @ 15:30:35
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: mamma millan

Hej där o tack för titten!!!

sä härliga gamla redskap du visar ju!!!
TREVLIG HELG!!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~

Millan

2008-04-05 @ 15:42:28
Postat av: Linda

Åhh kan nästan känna lukten av hembakt genom skärmen. Ser så gott ut!
Vad kul att du tittar in lite då och då, roligt att du vill länka :-)

Ha en skön helg!

Kram

2008-04-05 @ 16:39:30
URL: http://lindasvitatankar.blogspot.com
Postat av: Camilla

Åh så mysigt det ser ut att baka...:) Å gott är det ju oxå! Hoppas att ni har haft det härligt på påsklovet! KRAM! Hälsa!

2008-04-05 @ 19:47:03
URL: http://camillasrum.blogg.se
Postat av: Minna

rena drömmen! det måste varit en enastående upplevelse. Vill vill vill! Fick hemmabakat knäckebröd ett tag sen och smaskens så gott det var. Stor vårkram från Skåne! Minna
: )

2008-04-06 @ 10:40:28
URL: http://blomsterverkstad.blogspot.com
Postat av: Stina

mamma millan: Hej hej! Det va så lite, alltid kul att titta förbi. Kul att du tittar in här oxå. Kul att du gillar dem. =) Ha d bra.

Linda: Åh, va härligt att du tycker det. Ja, jag tycker om att titta in hos dig, å det blir så mycket enklare med en länk. =) Kram

Camilla: Ja, det är verkligen både mysigt och roligt. Å gott blir det. Tack, vi hade ett jätteskönt påsklov. =) Kramar

Minna: Ja, det är det minsta man kan säga. =) Får du chansen så pröva. Det är otroligt kul. =) Stor vårkram till dig med.

2008-04-06 @ 11:52:17
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: Stina

Sådant gör min svärmor, som är från Norrland. Precis sådär ser det ut. Gott är det också. Kramis-Stina

2008-04-06 @ 12:04:38
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: birgitta

Hej Stina, så roligt att ute är ute på banan igen, som vanligt är det jättetrevligt att komma hit till dej. Vilka härliga bilder på bagarstugan och kaktillverkning, jag skulle verkligen velat vara med om det någon gång, men har inga känningar åt det hållet. Trevligt att du ville ta oss med på en guidning för det är ett stycke intressant kulturhistoria också blandat med att det blir så gott bröd av det hela. Kram Stina och ha det så bra i veckan som kommer och hoppas du inte väntar så länge med att titta in igen. Birgitta

2008-04-06 @ 18:14:56
URL: http://elinstittskop.blogspot.com
Postat av: Guldkant på livet

Nej men hallå där, det var länge sen!
Vilket härligt inlägg, jag kan känna doften!
Min mormor och min mamma har bakat i hela sitt liv! Synd jag aldrig lärt mej, har inte riktigt haft intresset men himmel så gott det är med "ljusugnsbröd"! Mari.

2008-04-06 @ 20:13:21
URL: http://guldkantpalivet.blogspot.com
Postat av: signe

Vilken mysig bagarstuga och så kul att få se tunnbrödsbakning! Ser supergott ut! vill ha! :) Ha det gott! Kramar från Signe

2008-04-07 @ 13:31:28
URL: http://de-signe.blogspot.com
Postat av: Zassi

Hahaha... Härligt!! Jag började nästan fundera :)

Och du vad härligt det ser ut med tunnbrödsbaket. Min syrra är en hejjare på tunnbrödsbakning. Hon har tagit över gården (föräldrahemmet) och i källaren finns bagarstuga. Jag längtar tills hon drar igång och bakar - det blir ju så goda pizzor i eftervärmen!
Tjofräs//Z

2008-04-07 @ 19:40:12
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Stina

Birgitta: Va roligt att du tycker om att titta in här. Jag känner att jag är inne i ett "flow" nu så jag hoppas det ska bli fler inlägg nu. =) Ja, du har helt rätt i att det är ett stycke kulturhistoria, så därför är jag väldigt mån om att lära mig, så länge jag har chansen. Då kan jag föra det vidare till kommande generationer oxå. =) Kram på dig oxå.

Guldkant på livet: Hallå, hallå. =) Ja, jag vet, har varit lite slö med bloggandet ett tag. Men det är så mycket annat som tar upp min tid, men nu ska jag försöka va inne här oftare. Kul att du gillar inlägget Härligt att t.o.m doften kommer genom skärmen. *ler* Kram

Signe: Va roligt att du tycker det. Du får gärna smaka. =) Ha det gott du med. Kram

Zassi: Hahaha, ja jag tog åt mig direkt. *ler* Jag kan lova att det är härligt oxå. Åh, va kul att din syrra har bagarstuga i källaren. Jag har lite längre till min. =P Och jag kan bara hålla med dig om det där med pizzorna. =) Kram

2008-04-07 @ 20:00:40
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: Stina

Jo, jag hamnade vid symaskinen. Äntligen!:-) Kram

2008-04-07 @ 21:17:59
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Camilla

Tack för omtanken :) Det går nog över snart! För att komma upp på höjderna måste man väl först ner i dalen, haha:)Hoppas du haft en skön kväll du med! KRAM :)

2008-04-07 @ 21:27:44
URL: http://camillasrum.blogg.se
Postat av: Stina

Stina: Va härligt! Kan tänka mig att du skapade något fint. =) Kram

Camilla: Det va så lite! =) Haha, ja så är det ju faktiskt. Det är inte så kul när man är i dalarna, men det blir ju faktiskt bättre sen. Kram till dig.

2008-04-08 @ 19:02:54
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: Carin

Härliga bilder!! Perfekt lektion i tunnbrödsbakning. Det är faktiskt jäkligt svårt att baka tunnbröd, innan man får in den rätta knycken. Jag har faktiskt inte provat så himla mycket men gjorde det när jag var hemma en gång. Första kakan såg ut som jag vet inte vad men sen gick det bättre. Gräddningen var desto svårare. Måste prova fler gånger för roligt var det. :) Puss och kram sötaste du

2008-04-08 @ 22:16:43
URL: http://ladyscorpio.blogg.se
Postat av: Stina

Carin: Tack! =) Ja, det är inte helt lätt, man måste öva mycket innan man blir lika proffsig som mamma och mormor. Haha, ja gräddningen är nog det svåraste momentet, och inte blir det lättare av att det är så förbaskat varmt. =P Hoppas vi kan baka tillsammans nångång. =) Puss å kram

2008-04-09 @ 15:21:52
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: lennart lund

Hej! jag har väl tunnbröd gener efter min farmor eftersom jag tycker om att baka mjukt tunnbröd, jag lär ut att baka tunnbröd nu där jag bor nu utanför Stockholm,jag ser att det är inte lätt för dom att kavla,men det blir att öva mera..häls lennart

2009-06-02 @ 23:09:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0